Saadat, M., Mehrpour, S., Weisi, H. (2013). Bilinguality vs. Monolinguality among Kalhuri Kurdish Speakers: Gender, Social Class and English Language Achievement. Journal of Teaching Language Skills, 32(3), 27-50. doi: 10.22099/jtls.2013.1707
Mahboobeh Saadat; Saeed Mehrpour; Hiwa Weisi. "Bilinguality vs. Monolinguality among Kalhuri Kurdish Speakers: Gender, Social Class and English Language Achievement". Journal of Teaching Language Skills, 32, 3, 2013, 27-50. doi: 10.22099/jtls.2013.1707
Saadat, M., Mehrpour, S., Weisi, H. (2013). 'Bilinguality vs. Monolinguality among Kalhuri Kurdish Speakers: Gender, Social Class and English Language Achievement', Journal of Teaching Language Skills, 32(3), pp. 27-50. doi: 10.22099/jtls.2013.1707
Saadat, M., Mehrpour, S., Weisi, H. Bilinguality vs. Monolinguality among Kalhuri Kurdish Speakers: Gender, Social Class and English Language Achievement. Journal of Teaching Language Skills, 2013; 32(3): 27-50. doi: 10.22099/jtls.2013.1707
Bilinguality vs. Monolinguality among Kalhuri Kurdish Speakers: Gender, Social Class and English Language Achievement
Today in multilingual contexts, many parents prefer to rear their children in the dominant language rather than in their mother tongue. This phenomenon is widespread among native speakers of Kalhuri dialect of the Kurdish language in the multilingual context of Iran, too. Nevertheless, some studies have evidenced the privilege of bilinguals in learning an additional language though some others have provided counterevidence in this regard. The present study chiefly intended to see if there was any difference between Kalhuri Kurdish learners who had been reared monolingually (using Persian) and the ones who had been reared bilingually (using both Kalhuri and Persian) in terms of their achievement in English. In addition, it aimed at exploring the relationship between gender and socioeconomic status and bilinguality vs. monolinguality. To achieve these purposes, data were gathered from 200 bilingual and 200 monolingual Kurd students living in the city of Kermanshah whose parents' native language was the Kalhuri dialect of Kurdish. Results of data analyses indicated that though gender had no relationship with bilinguality and monolinguality, most students from low socioeconomic class were reared bilingually. Moreover, the students reared bilingually outperformed their monolingual counterparts in terms of achievement in English.
دوزبانگی و تکزبانگی در میان گویشوران کردی کلهری: جنسیت، طبقه اجتماعی و یادگیری زبان انگلیسی
Authors [Persian]
سعید مهرپور; هیوا ویسی;
دانشگاه شیراز
Abstract [Persian]
امروزه در جوامع چند زبانه، بسیاری از والدین به جای این که با فرزندان خود به زبان مادری صحبت کنند ترجیح می دهند با آنها به زبان غالب در آن جامعه صحبت کنند. این پدیده در میان گویشوران کردی کلهری در جامعه چندزبانه ایران نیز رایج می باشد. دوزبانگی، به دلیل شایع بودن، مورد توجه و علاقه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. برخی مطالعات شواهدی مبنی بر تایید تأثیر مثبت دوزبانگی بر یادگیری زبانهای دیگر فراهم آورده اند در حالی که برخی دیگر عکس این را نشان داده اند. پژوهش حاضر به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا دانشآموزان کلهری که فقط به فارسی صحبت میکنند با آنهایی که هم فارسی و هم کردی کلهری صحبت میکنند از نظر یادگیری زبان انگلیسی تفاوتی دارند یا خیر. این پژوهش همچنین رابطه بین جنسیت و طبقه اجتماعی و دو زبانگی و تک زبانگی را مورد بررسی قرار داده است. به همین منظور، دادههای لازم از 400 نفر دانش آموز (200 نفر تک زبانه و 200 نفر دو زبانه) کرد کرمانشاهی که زبان مادری والدینشان کردی کلهری بود جمعآوری شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین جنسیت و دو زبانگی و تک زبانگی رابطه معناداری وجود ندارد و بسیاری از دانش آموزان طبقه پایین اجتماعی به صورت دو زبانه بار آمدهاند. به علاوه، دانشآموزان دو زبانه در یادگیری زبان انگلیسی موفقتر از تکزبانهها بودند.
Keywords [Persian]
دو زبانه، تک زبانه، گویشوران کردی کلهری، آموزش زبان انگلیسی